onsdag 21 december 2011

History time!

Lite historier dårå.
På IKEA fanns det en hel del facepalm händelser. Det roligaste tycker jag ändå det är om man gör misstaget att gå dit på sin fritid (jag kan egentligen stanna redan där men men….)  och ha röda (gissningsvis gula nu) kläder på sig för att där fanns så lite personal att kunderna flög på en och ville att man skulle göra de mest intressanta saker för dem.

Men ett par andra favoriter är de många gångerna i kassan när kunder kommer övertygade om att en vara gått in för fel pris. Något som är väldigt roligt då är om man har tid att gå med kunden ut i huset och få prissättningen visad för sig. Den otroligt säkra kunden pekar stolt på skylten VATTENKANNA ÖRT 19:- och menar där med att hans fikusträd som faktiskt inte står mer än 3meter från skylten allså skall kosta 19:- varpå man kan ta på sig sin storsintaste min och säga
- Men ditt träd är inte en vattenkanna?

Jag var inte så gammal då men det förgyllde verkligen en arbetsdag.

Att folk kom tillbaka och tyckte att det måste blivit fel var inte så ovanligt heller. Jag minns en dam väldigt väl. som efter att hon betalt kom tillbaka och hävdade att det blivit alldeles för dyrt. Det fanns inte så mycket att göra denna kvällen (jo det finns de dagarna även där) så jag tog mig tiden att gå igenom kvittot post för post med henne och fick henne att koppla ihop varje post på kvittot med en vara i hennes kassar och acceptera att det var rätt pris som stod på kvittot. knappa 50 artiklar senare var jag ganska nöjd för vi var färdiga med alla varor utan protester. Men nej, jag var lite naiv på den tiden, då hävdade hon bestämt att kassan lagt ihop posterna fel. Mitt svar var:
-Gå du hem och räkna på det och om du kommer fram till att det ÄR fel så kom tillbaka i morgon så skall jag från mina egna pengar betala hela inköpet.
Lustigt nog kom hon aldrig tillbaka…

Ibland hände det att man tog emot för lite eller för mycket pengar gentemot vad man slog in. Var det stora belopp fick man samtala med chefen. En dag fick jag avbryta mitt pass för att komma in till chefen som halvt roat och halvt bryskt frågade vad jag sysslade med igår?
Halt panikslagen stammade jag väl fram nåt i stil med ingenting, vadå?
Jo jag hade ett felslag på typ 180 000.- Plus dessutom… Det är ganska imponerande oftast handlade det om någon tjuga hit eller dit…  Jag blev mycket förvånad, sedan brast hon ut i skratt och sade att hon visste precis vad som hänt.
Jag hade sålt ett kök för typ 19 000:- då skulle man slå in detta beloppet på kortmaskinen separat. och den skulle man även skriva in ören på. Det gjorde man med dubbelnollaknappen. Trycker man på den två gånger  istället för en blir det ganska fel…. Det hade jag gjort. Det intresanta var att kunden inte ifrågasatte det och att hans bank utan att tveka godkände beloppet på 190 000:- . Det hade inte mitt kort släppt igenom XD

En annan favorit är killen som genom hela undervåningen tagit med sig en papplåda med en siluettfigur i tjock ståltråd. Trodde han. Den innehöll 25stycken och jag tycker att han borde stannat upp och övervägt om den inte var LITE tung?

Lite paff blev man också när någon kommer med 3 fullastade pallar med kaffekoppar… Då lärde jag mig att kassasystemet bara kan hantera 99 varor i taget. Det tog en stund att slå in 5000 muggar eller var det var… Han hade tryckeri och skrev reklam loggos på muggarna…. Jag var ju tvungen att fråga såklart :) Vi hade ju lite tid att fördriva…

På datasupport får man förvånansvärt ofta frågor via mail av typen.

Hej.
 Min dator fungerar inte!
MVH
Svennis

Helst skickat från någon typ svennis@hotmail

Det ger inte jätte mycket att gå på. Hör han ens till mitt företag? Förvånansvärt ofta framkommer det att så inte är fallet. Jag undrar hur många som lyckas med detta, om de bara hade skickat in en vettig frågeställning.

Är man bara lite fräck kommer man undan med en hel del.

ja ja då var resan slut för den här gången tjoflöjt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar