torsdag 12 januari 2012

Stillestånd - fast det gick över...



Då skall vi se vad vi skall skriva om idag? För första gången på ganska länge har jag faktiskt inte något som snurrar i huvudet? Bra eller dåligt? Det vet jag inte.

Normalt brukar ju tankarna bara flöda och jag hinner inte med att skriva ned dem i tillräckligt snabb takt.

En sak som har funderats lite över under dagen är om Engelsktalande länder har en sida som är skivisär.com För de är ju hel anala gällande att inte skriva ihop sina ord. På svenska är det ju nästan alltid så att man skall skriva ihop ord. Och det mesta är sammansatt. På engelska är det ju tvärtom… där skall man ju nästan sär skri va allt.

Jag skulle kunna ägna lite pixlar och bitar åt att dissa Västtrafik.
Jag har åkt buss eller tåg nästan varje arbetsdag under de senaste 8 åren och jag har tyckt att mycket av kritiken som riktats mot VT har varit lite oförtjänt. Ja det tycker väl jag nu också men jag har faktiskt upptäckt en dealbreaker… Månadskorten gå inte att pausa, DET tycker jag är riktigt dåligt. Det roligaste av allt är att den som skulle tjäna mestpå det är västtrafik. Om Jag hade kunnat pausa mitt månadskort typ veckovis hade jag köpt mer busskort än vad jag gör idag. Då hade man sluppit pussla om det är kort vecka eller inför semestern. Det är så in i hvete 2000+*. Vad menar jag med det? Jo. Kunden** är inte i centrum, Faktiskt inte ens på banan utan snarast med i en bilaga i regelboken. En bilaga som inte ens delas ut till domarna. Allså precis där kunden skall vara enligt de senaste effektiviserings åren.
Västtrafik kör buss. Det viktigaste är inte att kunderna kommer fram i rätt tid utan att de betalar. Det bästa hade varit om alla hade betalat och ingen åkt med bussarna. Hade en affär behandlat sina kunder på detta vis hade de bara haft SMkunder kommande till sig. men det finns inga alternativ till Västtrafik. Att starta ett nytt kommunaltrafiksföretag kan ta ett tag. Jag hade inte blivit otroligt förvånad om det kommer en ritcha (hand dragen vagn med typ cykel hjul) som man förväntas dra själv dit man skall och föraren kommer inte åka med eftersom det strider mot arbetsmiljölagarna*** att sitta i ett så dragit fordon.

Missförstå inte nu. De flesta Förarna gör ett otroligt bra jobb unde rådande omständigheter. Även om den som kör denna bussen inte klarar av att synka bussens ryckande efter min musik. Och så givetvis också undantaget de som inte är chaufförer utan just stulit bussen. Jag tror dock att de som stjäl bussarna hade kommit undan fortare genom att inte köra linjens sträcka…. Det hade dessutom varit mindre uppenbart vart polisen skall hämta dem då… Och då hade de inte behövt stjäla en ny buss dagen efter… Eller så skulle vi bara införa längre fängelsestraff för bussstöld?

Var var jag nu då?
Jo klaga på Västtrafik och samhället i stort.
Check!

hm ok lite till dårå.
Det är få företag förunnat att kunna få kunder att betala för saker som de inte får. Lite tag 2 betala för 3. Få företag brukar lyckas med just den marknadsföringen.
Jag menar om jag vill åka buss i 2 veckor av 4 så kan jag antingen betala 1400:- för ett månadskort, och då ge VT 700:- för att tycker att de sköter sitt jobb så bra?

Eller betala 84:- per väg  i tio dagar vilket ju blir smått fantastiska 1680:- allså 300:- mer än vad månadskortet kostar.

Jag kan också ge mig på att åka med kontoladdning vilket bara kostar 60:-/väg allså 1200:-  Det är ju billigare….
Eller hoppas att det inte regnar så mycket och köra motorcykel.

Detta efter att då haft månadskort av den dyraste sorten i 8 år…
Kundvård är det då inte.

Eller så kör man bil…det är mycket billigare.
Eller skrivet ett irriterat blogginlägg som läses av få. Kanske får jag fler läsare om nu folk börjar googla på hata västtrafik

Tack å ajö för idag.

*uttalas tjugohundratolv
** Jag
*** På tal om galna sammansatta ord

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar